Boek je vakantie hier of plan een Bed & Breakfast bij je fiets- of wandeltocht in Friesland. Als je naar beneden scrollt vind je rechts de info die je nodig hebt.



Rien en Elly
(0646394445)
Deze blog wordt niet meer bijgehouden. Ga voor de laatste ontwikkelingen naar onze nieuwe site www.boerienenboerel.nl

zondag 6 september 2009

Wat in het vat zit verzuurt

Wat gebeurt er als je een heel jaar bezig bent met wijn maken? Dan zie je flessen met prachtige kleuren waarvan je denkt dat het wijn aan het worden is. Je verheugt je op de dronk. En bij de laatste overheveling proef je het goddelijke vocht. En wat is het? Pis. Azijn. Bocht. Met andere woorden. Niet te zuipen. Wat een teleurstelling zeg. Het hele jaar ben ik bezig geweest met rode en witte wijn van de druif. Appelcider en kruisbeswijn.
De rode wijn smaakt wrang. De witte wijn kan zo verkocht worden als witte wijn azijn. De kruisbes gaat. De appelcider kweetniet.
Hevig teleurgesteld borrelt er in mij een gevoel wat er misschien al langer sluimert. Heb ik er nog wel zin in. Dat werk, het fruit, die inmaak.
Tja.
De volgende dag heb ik een man in Drachten opgebeld, die een paar weken geleden met zijn vrouw langs fietste en een lang leven van wijn maken achter de rug had. Ik heb wat tips gekregen. Of de wijn ermee te redden valt weet ik niet. Wel weet ik dat het spreekwoord, aldoende leert men, een waarheid als een koe bevat. Het lijkt mij wijs as soon as posible lid te worden van het wijnmakersgilde.
Boerel.

Geen opmerkingen: